A rágóízületi problémák népességünk nagy részét érinti. Ez lehet különböző mértékű, az enyhe kattogástól a kiterjedt fájdalomhoz társuló mozgáskorlátozottságig. Eredetét tekintve sok tényezőre vezethető vissza, de az újabb nézetek szerint a pszichés megterhelés, szorongás, stressz általában jelen van az ilyen pácienseknél. Okozhatja a panaszokat olyan fogmű is, mely megváltoztatja a fogak, állcsontok és végeredményben az ízület mozgáspályáit, például egy új körhíd nem biztos, hogy ugyanolyan rágófelszínnel rendelkezik, mint a saját eredeti fogunk egykor rendelkezett. Ez sok esetben nem okoz gondot, de egyeseknél, akiknél még bizonyos anatómiai adottságok járulnak ehhez, az ízület károsodásához vezethet.

http://www.condylator.com/en/images/face.jpg
Kiterjedt fogpótlások készítésénél, főleg ha ízületi gondokra hajlamos a páciens, célszerű arcíves harapásregisztrációval kiegészíteni a kezelést. Ez az eljárás azt szolgája, hogy az egyes páciensek egyedi adottságai átvihetők egy artikulátornak nevezett szerkezetre. A fogtechnikus artikulátorban készíti el a fogműveket, fogpótlásokat, mely tulajdonképpen a begipszelt mintákat illeszti össze és a mozgásokat szimulálja. Ez azért szükséges, hogy a műfogak csücskeit úgy építsék fel, hogy ne akadályozzák a mozgásokat. A leggyakrabban használt artikulátorok átlagos értékekre vannak beállítva, ami természetesen kevés embernél megfelelő. Léteznek olyan beállítható szerkezetek, melyre az egyes mozgáspályák, illetve bizonyos anatómiai képletek adatait átvihetők, ezáltal valósághű lesz az artikulátor „anatómiája” és a mozgáspályák ia.

http://www.enimi.hu/menu.cgi?menu1=4&menu2=8&m=1
Ez a beállítás többféleképpen történhet. Az arcív szolgálja a térbeli anatómiai helyzet rögzítését, meghatározható vele az ízület és az állcsontok egymáshoz mért helyzete. A mozgáspályák regisztrálása a kiindulási (csukott helyzet) és végállapot (oldalhelyzet) rögzítésével történnek, ami egy szögértéket ad meg. Léteznek elektronikus bemérő készülékek is, melyek a mozgáspályákat digitálisan ábrázolják.
|